Het Nieuwe Beoordelen en Belonen, is het nog wel zo nieuw?
Zelf dacht ik van niet, want wie is er nou nog aan het beoordelen met cijfertjes, heeft er nog steeds maar 1 keer per jaar een "veroordeling gesprek" en blijft belonen en beoordelen koppelen?
Toch blijken er in de praktijk nog veel organisaties te zijn die het wel anders willen, maar simpelweg niet weten hoe. Wat maakt het nou zo complex?
-De verandering; het afschaffen van het "oude" systeem betekent een verandering voor de leidinggevenden en de medewerkers.
-De inhoud; wat gaan we dan bespreken? hoe zorg je dat dit goed verloopt? en blijft er nog wel plek voor de doelstellingen?
-De gespreksvaardigheden van de leidinggevenden; kan een leidinggevende effectieve gesprekken voeren op continue basis? Wat blijft er nog onbesproken? Hoe zorg je dat er echt tot de kern van constructieve feedback wordt gekomen?
-Belonen en Beoordelen zijn nu nog gekoppeld, privileges waar medewerkers nu aan gewend zijn afschaffen zorgt voor weerstand, angst (Wat nou als ze weg gaan?)
-Niet weten hoe je belonen in nieuwe vormen kunt gieten en het ontbreken van een goede benchmark.
Dus wat voor ons na 6 jaar werken met het nieuwe belonen en beoordelen heel normaal is, is iets wat nog heel gek, nieuw en anders kan voelen voor veel organisaties. Voor ons bij HR Expert Bureau een mooi doel om door te gaan met het invoeren van het nieuwe beoordelen en belonen bij heel veel verschillende organisaties. Met steeds nieuwe onderbouwingen en bevindingen vanuit de literatuur en landelijke benchmarks, maar ook het simpel houden van iets wat volgens ons niet zo complex hoeft te zijn.
Natascha Hartog, Doreen van der Pols, Ellen Bouwman-van Geel, Marieke van der Miessen HR Expert Bureau
hashtag#performancemanagement hashtag#nieuwebeoordelen hashtag#nieuwebelonen hashtag#benchmark