Je wilt je eerste medewerker aannemen: wat nu? ✅
Wat een mijlpaal: je gaat je eerste medewerker aannemen. Dit is spannend en tegelijkertijd ontzettend leuk, maar... wat moet je allemaal regelen en welke kosten komen daarbij kijken? 🤷♂️
Dit zijn vragen waar we vanuit het HR Expert Bureau al meerdere werkgevers bij hebben geholpen.
Bij het aannemen van je eerste medewerker komt vaak meer kijken dan je denkt. Sanne Quint en Doreen van der Pols weten daar alles van. Daarom werken we met een handige "Checklist Goed Werkgeverschap", die we stap voor stap met jou als werkgever doornemen. Zo zorgen we ervoor dat je in deze beginfase niks over het hoofd ziet.
📍 Wat vind je in deze checklist?
In dit overzicht nemen we je stap voor stap mee door het hele proces, vanaf het moment dat je een nieuwe medewerker aanneemt tot aan het afscheid. Bij elke stap kijken we samen met jou wat het beste past bij de organisatie. Naast de praktische zaken is het cruciaal om vanaf dag één na te denken over de medewerkersbeleving die je wilt creëren. Dit zorgt niet alleen voor een soepele start, maar ook voor betrokken en tevreden medewerkers op de lange termijn.
🔥Het proces van sollicitatie tot afscheid, een paar voorbeelden uit de checklist goed werkgeverschap:
🔆 Het opstellen van een arbeidsovereenkomst die voldoet aan de wet- en regelgeving
🔆 Meekijken CAO-verplichting
🔆 Arbeidsvoorwaarden: wat bied je precies aan?
🔆 Pensioenverzekering: waarom is het belangrijk en hoe werkt het?
🔆 Arbodienst: iedere werkgever moet vanaf 1 juli 2018 beschikken over een basiscontract met een arbodienst of bedrijfsarts. Welke arbodienst past bij jouw organisatie?
🔆 Verzuimverzekering: niet verplicht, maar zeker aan te raden. Voor kleine organisaties kan verzuim een groot risico vormen, omdat je bij ziekte de eerste 2 jaar het loon moet doorbetalen.
En natuurlijk denken we graag mee over hoe je vanaf het begin een goede medewerkersbeleving creëert 🎯.
Nieuwsgierig geworden naar hoe wij jou kunnen helpen bij deze fase en wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op. Saskia Rejhons helpt momenteel ook een leuke klant bij deze fase, dus zit er middenin!