De complexiteit van bottom-up versus top-down werken in organisaties.

De complexiteit van bottom-up versus top-down werken in organisaties.

Maandelijks komen Doreen van der Pols en ik het tegen. Werkgevers en directieleden die willen dat we iets nieuws implementeren op HR gebied. Vanuit enthousiasme, wens voor snelheid en eigen expertise wordt het meenemen van de medewerker dan nog wel eens vergeten door de werkgever. Gelukkig niet door ons. Het vergt echt een andere manier van werken, welke Doreen en ik ook hebben moeten leren. Ook wij waren 8 jaar geleden nog samen in loondienst en vanuit een HR kamer veranderingen aan het bedenken en gingen het vervolgens (niet succesvol) implementeren. Het werkte niet.

Wat is de basis van de HR projecten welke wij uitvoeren vanuit het HR Expert Bureau?
*De medewerker staat centraal. Middels survey, focusgroep of individueel interview. Dit verschilt per project, maar de visie van de medewerker nemen we altijd voldoende mee in het vooronderzoek en tijdens de implementatie.
*Ook de meest kritische medewerker nemen we mee, graag juist!
*We buigen niet wanneer een directie de medewerkers niet mee wil nemen, ook deze fout hebben we in het verleden gemaakt. We weten inmiddels dat je vervolgens niet het gewenste resultaat bereikt; draagvlak bij de medewerkers.
*Neem de tijd om je stappenplan te overdenken en betrek de medewerkers niet wanneer jij al 5 stappen verder bent, het draagvlak neemt dan af, of we horen "tsja ik mag meedenken, maar eigenlijk is het allemaal al bedacht".

#hrexpert #hradvies #hrprojecten #nieuwebeoordelen #nieuwebelonen #functiehuis #incompanyprogramma

Welke stressoren en energiebronnen kun je aanpakken om verzuim te beïnvloeden?

Welke stressoren en energiebronnen kun je aanpakken om verzuim te beïnvloeden?

Hoe voorkom je als leidinggevende verzuim in jouw team?

Hoe voorkom je als leidinggevende verzuim in jouw team?