Een goede onboarding? Waar moet je op letten

Een goede onboarding? Waar moet je op letten

Deze week was ik aan het sparren met een zakelijk directeur over de niet te vergeten stappen wanneer er een nieuwe medewerker in dienst komt. Dat inspireerde mij tot het schrijven van dit artikel over een goede onboarding. Ik geef praktische tips om toe te passen wanneer een medewerker in dienst komt bij jouw organisatie.

Tip 1 Praktische zaken: Zorg ervoor dat alles werkt, vanaf dag 1. Van mail tot alle programma's en tools waarmee gewerkt wordt. Ook op afstand nu er nog veel thuis wordt gewerkt. Je kunt hierbij denken aan het thuis laten bezorgen van de laptop/telefoon/bureaustoel (en daarbij een leuke verrassing), of een ophaal moment op afstand creëren als werkgever waarbij je elkaar toch even ziet. Nieuwe medewerkers kunnen zich best verloren voelen wanneer ze starten met een nieuwe baan en de start vanuit huis is. Kijk of je de nieuwe medewerker in het rooster zo in kunt plannen dat er de eerste weken af en toe op kantoor (binnen de gewenste maatregelen) gewerkt kan worden zodat je zorgt voor een eerste goede verbinding.

Tip 2 Zorg voor WOW momenten: Hierbij kun je zo creatief mogelijk zijn. Van confetti en slingers bij de eerste Teams meeting, tot het organiseren van een digitale borrel aan het eind van de eerste werkweek met leuke groepsactiviteit. Ook mag de Onboarding Bingo niet ontbreken (heb je onze onboarding bingo kaart al eens gezien?) Naar ons idee zit het WOW moment hem al in het moment van tekenen van de arbeidsovereenkomst. Doreen en ik zijn daarom in samenwerking met een advocaten kantoor een arbeidsovereenkomst nieuwe stijl aan het ontwikkelen voor het MKB, zodat het tekenen van het contract al een klein feestje is.

Tip 3 Maak iemand zo snel mogelijk volledig onderdeel van de organisatie: Naast praktische zaken en WOW momenten is het bij een goede onboarding vooral heel belangrijk dat iemand zijn werk goed kan doen. Dit zit in goede instructie, goede begeleiding en frequent evalueren of de baan aan de verwachtingen voldoet en of er genoeg kennis gedeeld wordt om lekker aan de slag te kunnen. Onze tip is altijd een onboarding gesprek voeren na 60 dagen waarin je deze verwachtingen nogmaals bespreekt. Daarnaast adviseren wij leidinggevenden en teams om minimaal 1 keer in de week, maar liever dagelijks check in momenten te hebben met elkaar om zo te zorgen dat de nieuwe medewerker ook op afstand echt lekker kan door werken en weet of hij/zij op de gewenste koers is.

Tip 4 Praat vanaf het sollicitatiegesprek al over ontwikkelwensen: In veel organisaties wordt er nog gezegd "laat eerst maar eens zien wat je kunt voor we het gaan hebben over ontwikkeling". Zonde. Door vanaf het sollicitatiegesprek en vervolgens in feedback en ontwikkelgesprekken direct het onderwerp aan te kaarten zorg je dat de medewerker vanaf dag 1 het gevoel heeft te kunnen groeien. Maak plannen waarbij stap 1 inderdaad kan zijn het fundament van de organisatie en de bedrijfscultuur gaan begrijpen, maar zorg dat de medewerker groei stappen kan en mag maken, ook vers in dienst. We zien dat je nieuwe generaties zo direct getriggerd krijgt om bij jouw organisatie te blijven werken en het zorgt voor een open cultuur waarin praten over jouw ontwikkeling vanaf de eerste dag heel normaal en gezond voelt (niet eng!)

In mei lanceren Doreen en ik een nieuwe podcast reeks van onze podcast MensenWerk. Dit keer passend bij onze nieuwe dienst; een arbeidsovereenkomst nieuwe stijl, cultuurboek, maar ook een goede onboarding. Nieuwsgierig? Volg ons op linkedin of stuur een berichtje zodat we je meer kunnen vertellen over deze nieuwe dienst 

Wij zijn toe aan een visuele arbeidsovereenkomst

Wij zijn toe aan een visuele arbeidsovereenkomst

Continue gesprekscyclus? Stel echt goede vragen!

Continue gesprekscyclus? Stel echt goede vragen!