Goed Werkgeverschap

Goed Werkgeverschap

Waar zit dat nou in; Goed werkgeverschap? Is dit verschillend per voorkeur van iemand persoonlijk, of kun je een aantal factoren benoemen die tot een goede werkgever maken? Zijn het basiszaken die je goed moet regelen of gaat het juist om de onderstroom binnen een organisatie cultuur? Allemaal mooie vragen waar ik steeds meer over nadenk, inzicht in krijg en soms zelfs wat oplossingen voor bedenk. Daarom in dit artikel alvast een kort inkijkje in hoe dat naar mijn idee nou zit met Goed Werkgeverschap.

Onlangs werd ik in een mooi podcast gesprek met Andreas Bouman gevraagd naar dit onderwerp, "Wat is voor mij de betekenis van Goed Werkgeverschap?"

Het antwoord hierop kan ik vrij simpel en misschien wel wat algemeen omschrijven, namelijk; "Goed zorgen voor de mensen die bij je werken, waardoor ze graag voor je werken en je bedrijf het goed blijft doen, nu en in de toekomst."

Nadenkend over dit onderwerp heeft Goed Werkgeverschap voor mij een emotionelere betekenis. Ik heb als kind van een ondernemer geleerd wat goed werkgeverschap is, het voorbeeld gezien hoe collega's een leven lang voor mijn vader bleven werken en al nadenkend als kind vanuit huis uit al gezien hoe je dat doet; relaties opbouwen vanuit kwetsbaarheid, zorgen voor de mensen die bij jou willen komen werken en samen knallen om de gaafste resultaten neer te zetten. In de podcast gaan we hier verder op in.

Nu mijn vader helaas deze week al bijna een jaar niet meer bij ons is heb ik besloten dat voor mij Goed Werkgeverschap een ode aan mijn vader is, hij was mijn inspiratie hierin. Wat ik van hem geleerd heb, gezien heb in de 9 jaar dat we hebben samengewerkt, wil ik meenemen samen met Doreen van der Pols in de opbouw van het HR Expert Bureau als werkgever, maar nog veel breder het verspreiden van de olievlek van Goed Werkgeverschap door heel Nederland. Een fantastische missie om met elkaar aan te werken.

Waarden en Behoefte: Kijkende naar mijn eigen waarden en behoefte, dus wat vind ik belangrijk in het leven en in werk gaat dat om de volgende factoren; Vertrouwen, Eerlijkheid, Verantwoordelijkheid, Zelfstandigheid, Waardering, Gezien Worden, Lol en Zingeving. Overigens bijna allemaal factoren van de 8 van Werkgeluk van de MonitorGroep. Deze behoeften kun je vertalen naar de praktijk wanneer je een werkgever bent. Niet 1 op 1, er is niet perse 1 goed of fout, maar toch noem ik wat voorbeelden.

Bijvoorbeeld Zingeving; weten medewerkers waarom jullie het werk doen wat je doet? Neem je ze mee wanneer deze koers gaat veranderen? Denk je met ze allen mee over deze verandering zodat iedereen nog snapt wat het nut hiervan is?

Bijvoorbeeld Eerlijkheid; Is er een continue gesprekscyclus waarin echt wordt uitgesproken wat er verwacht wordt, wat er misschien nog anders kan met het doel om samen te groeien. Is er sprake van feedback geven en ontvangen? Is er een eerlijk en transparant beloningsbeleid in de organisatie. Werken de mensen er met de juiste intentie en intrinsieke motivatie?

Bijvoorbeeld Waardering; hoe is de feedbackcultuur? Wanneer hoor je het wanneer je iets goed hebt gedaan? In welke vorm van waardering doen jullie dat? Dit kan in gesproken woord waarbij direct gezegd wordt wat er goed gegaan is een oprecht compliment dus. Ook middels presentjes, een teambeloning, maar ook in meewerken en helpen tijdens drukke periode (gezien worden door je leidinggevende en collega's).

Bijvoorbeeld Plezier; Hoeveel lol momenten zijn er? Wordt er gelachen tijdens een meeting, of moet alles maar even snel gedaan worden. Bij het HR Expert Bureau merk ik dat even met elkaar lachen tijdens de lunch buiten of tijdens een overleg een flauwe grap maken (of in onze appgroep) zo ontzettend helpt. Ook wanneer het een keer minder leuk is en we met elkaar even lekker kunnen relativeren op deze manier.

Uitnodiging; Doreen van der Pols en ik zeiden het van de week nog tegen elkaar juist door nu zelf werkgever te zijn kunnen we hier ook weer beter over adviseren, meedenken met ondernemers en reflecteren op onszelf, want hoe blijf je vasthouden aan waarden als goed werkgever en laat je je niet leiden door je primaire emotie of gedachte? Dus denk er eens over na, wat is voor jou persoonlijk goed werkgeverschap? Hoe kun je dit als ondernemer of werkgever vertalen vanuit echtheid, omdat het ook echt past bij jouw persoonlijke waarden en behoefte. Wat kun je als medewerker doen om samen met elkaar hieraan te werken en wat is dan de andere kant op; goed werknemerschap? Zoals je ziet nog genoeg vragen om over na te denken, de discussie met elkaar aan te gaan, maar een prachtig onderwerp waarover we graag met je in gesprek gaan: www.hrexpertbureau.nl/contact

Van ondernemer naar werkgever

Van ondernemer naar werkgever

3 tips om verzuim te beperken of liever nog te voorkomen!

3 tips om verzuim te beperken of liever nog te voorkomen!