Het belang van een goede onboarding.

Het belang van een goede onboarding.

Wat maakt voor medewerkers het werken bij een nieuwe werkgever tot een mooie ervaring? En wat kun je als werkgever doen om dit proces te verbeteren?
Doreen van der Pols en ik denken hier regelmatig over mee bij onze klanten. Van het houden van een onboardingsgesprek met medewerkers na 60 tot 90 dagen tot het analyseren van het onboardingsproces als onderdeel van de medewerkersreis. Hierbij geef ik een aantal tips:

1. De basis op orde. Dit betekent dat er duidelijk is welke stappen er genomen worden wanneer een nieuwe medewerker in dienst komt. Zowel praktisch kun je alle stappen dan goed regelen (werkplek, inwerkschema) als goed werkgeverschap (attentie en een warm welkom). Wanneer er duidelijk is hoe het proces loopt zorg je voor rust en een goede ontvangst.
2. Laat medewerkers verbeteringen aandragen. Tijdens de onboardingsgesprekken na 60 tot 90 dagen vragen we altijd vanuit de medewerker met een frisse blik naar het onboardingsproces te kijken. Van de werving, selectie tot eerste werkdag en eerste maand. Wat is er positief opgevallen, maar ook wat kan er beter? Waar loop je tegenaan binnen de organisatie en in je werk? Voldoet de baan aan je verwachtingen?
3. Pak deze verbeteringen stap voor stap aan om het proces te verbeteren. Wij bundelen de uitkomst van deze gesprekken vaak in overleg met de medewerkers ter terugkoppeling aan MT/Directie. Vervolgens kijken we concreet hoe we deze stappen kunnen verbeteren. Daarnaast bekijken we wat er al goed gaat en wat je echt moet behouden.

HR Expert Bureau #onboarding #inwerken #indienst #hradvies #hrexpert #continueverbeteren

Kan je als werkgever een medewerker die door een fout te veel salaris heeft ontvangen dit terug laten betalen?

Kan je als werkgever een medewerker die door een fout te veel salaris heeft ontvangen dit terug laten betalen?

Menstruatieverlof

Menstruatieverlof