De kracht van waardering

Hoe vaak worden er complimenten gegeven bij jou in de organisatie? 

Uit onderzoek blijkt dat in Nederlandse bedrijven structureel te weinig waardering wordt uitgesproken. Vanuit leidinggevende naar medewerker, tussen leidinggevenden, maar ook het geven van een compliment aan een leidinggevende. Zonde, maar hoe kun je dit veranderen? In dit artikel leg ik uit wat de kracht is van waardering en geef ik tips hoe je verschillende vormen van waardering kunt implementeren in jouw organisatie. De kennis hierover verkreeg ik o.a. uit het boek Appreciation in the workplace geschreven door Gary Chapman, een aanrader voor elke werkgever die meer waardering wil verankeren in de bedrijfscultuur.

Wat levert het je als organisatie op? 

Als werkgever kun je denken wat levert het op? Een veel gehoorde quote is dan ook “ik betaal mijn medewerkers elke maand salaris, dat is waardering genoeg”. Het uitdragen van waardering naar medewerkers in welke vorm dan ook levert jouw organisatie direct iets op. Hay Group (inmiddels Korn Ferry) deed hier een wereldwijd onderzoek naar onder miljoenen werknemers, waaruit blijkt dat organisaties waar structureel waardering wordt gegeven effectiever en productiever werken. Dit uit zich in hogere omzetgroei, hogere klanttevredenheid en tot 40% minder verloop. Dit lagere verloop laat zien dat medewerkers zich verbonden willen blijven voelen aan jouw organisatie wanneer je ze genoeg waardering geeft.

Welke vormen van waardering zijn er? 

Chapman omschrijft verschillende vormen van waardering in zijn boek Appreciation in the Workplace. Je kunt waardering geven in de volgende vormen:

  1. In woorden; benoem dat iemand iets goed heeft gedaan, doe dit structureel, maar wel gemeend, benoem het ook specifiek, bijvoorbeeld: “Dankjewel voor je bijdrage aan dit project, door jouw strakke planning is het echt een succes geworden”. Benoem bij waardering door woorden liever een compliment over gedrag dan over een eigenschap.

  2. In tijd; al veel vaker genoemd, neem de tijd voor een medewerker en geeft structureel persoonlijke aandacht. Ook dit is een vorm van waardering.

  3. Cadeau; sommige medewerkers voelen de meeste waardering bij het krijgen van een cadeau. Dit kan gaan om een kaartje, een boek, een mandarijn, een traktatie. Benoem daarbij waarom iemand dit krijgt of schrijf het kort op.

  4. Helpen; zorg voor een helpende hand waarbij je meewerkt in het primaire proces tijdens drukte en ook daadwerkelijk weet waar het team mee bezig is. Kun je daar vervolgens je waardering weer over uitspreken.

Medewerkers blijken een voorkeur te hebben voor 1 of meerdere van deze vormen, dit verschilt per persoon. Bespreek dit met ze zodat je hierop in kunt spelen als werkgever/leidinggevende.

hr_expert_give_compliment.png

Tips voor meer waardering in de organisatie

1. Begin eens met een workshop met een groep leidinggevenden waarin je met elkaar nadenkt over het uitdragen van meer waardering. In welke vormen die past bij jullie organisatie kun je dit aanpakken? Hoe kun je dit structureel inbouwen in de vaak al overvolle agenda waardoor het onderdeel wordt van de bedrijfscultuur?

2. Ga binnen jouw team (kan met een groep leidinggevenden of een groep medewerkers) na welke voorkeur voor waarderingsvormen er gelden in het team. Wanneer je dit doet kun je hier op inspelen door de vorm van waardering in te zetten welke het meeste effect heeft, passend bij de voorkeuren in het team.  

3. Begin klein; denk bijvoorbeeld aan complimenten kaartjes binnen hand bereik voor iedereen in de organisatie. Zorg dat leidinggevende ze gaan gebruiken, zodat het onderdeel wordt van jullie bedrijfscultuur.

Wil jouw organisatie waardering integreren in de bedrijfscultuur? Zien jullie de waarde en kracht van waardering maar weet je nog niet waar te beginnen? Neem dan contact op met Doreen van der Pols of mij voor een gratis adviesgesprek.

Bronnen :

- Appreciation in the workplace - Gary Chapman

- Artikel ‘Dit doet waardering met je werknemers’

-Workshop kracht van waardering (2018) - HappinessBureau

Wat moet je gaan inregelen als je je 1e medewerker in dienst neemt?

Neem je iemand in dienst of ga je voor een alternatief?