Neem je iemand in dienst of ga je voor een alternatief?

hr_bureau_werk_in_dienst.jpg

Het gaat goed met je bedrijf, het werk neemt alleen maar toe en je komt handjes te kort. De vraag is dan of je iemand bijschakelt, je werk gaat afslaan en/of naar iemand anders doorverwijst. Waar je voor kiest is afhankelijk van je toekomstplan voor je bedrijf, de kosten en de risico’s je bereid bent te nemen.

Ik zal in deze post de verschillende opties op een rijtje zetten:

Samenwerkingsverband met een ZZP’er

Je kunt iemand aantrekken als mede-eigenaar om zo het werk onderling meer te verdelen, een sparringpartner te hebben en als elkaars back-up te kunnen fungeren bij bijv. ziekte of vakantie.

Daarnaast kan je ook denken aan het uitbesteden van een opdracht (specifieke deskundigheid). De vraag is dan wel of je hier zelf nog wel profijt van hebt omdat de ZZP’ers in jouw branche waarschijnlijk een vergelijkbaar uurtarief zullen hebben. Daarnaast dien je er bewust van te zijn dat de overeenkomst van opdracht aan de juiste voorwaarden voldoet zodat er niet achteraf door de belastingdienst geconcludeerd kan worden dat er sprake was van een fictief dienstverband. Hierbij is ook van belang of iemand op de achtergrond voor je aan het werk gaat of ook echt naar jouw klanten toe gaat. Wanneer dit het geval is dan moet er in de opdrachtovereenkomst wel worden opgenomen dat je het werk door iemand anders mag laten uitvoeren.

Virtuele Assistent

Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde werkzaamheden uit te besteden. Interessant hierbij zou bijvoorbeeld een Virtuele Assistent kunnen zijn. Dit is een persoonlijke assistent die op afstand op basis van een vooraf vastgestelde vergoeding werk voor je uit handen neemt. Afhankelijk van je wensen qua benodigde uren en welke taken je wilt uitbesteden (basis administratief/ ondersteunende taken waar meer ervaring voor vereist is of wanneer je een pakket van zwaardere taken wilt laten uitvoeren) zullen er (prijs)afspraken met elkaar worden gemaakt. Deze uurtarieven zijn vaak niet goedkoop dus ook hier dien je voor je zelf een afweging te maken of je uit zo’n constructie zelf nog voldoende inkomsten haalt.

Uitzend-detacherings constructie

Detachering is het uitlenen van medewerkers aan een derde partij. Een detacheringsbedrijf verschilt van een uitzendbureau daarin dat een detacheerder alleen maar mensen in eigen dienst heeft. Een uitzendbureau heeft zowel mensen in dienst als mensen die tijdelijk worden uitgezonden. Met een partij ertussen neemt het voor jouw bedrijf enkele risico’s weg maar brengt daarentegen ook weer hoge kosten met zich mee. Ook dient er vaak bij uiteindelijke overname een fee te worden betaald aan het uitzend/detacheringsbureau.

Payroll constructie

Bij payrolling geeft een bedrijf de verantwoordelijkheid voor zijn werkgeverschap uit handen en komt het personeel in dienst van een payrollonderneming. Het voordeel hiervan is dat je geen administratieve rompslomp hebt.

Stagiair

Als je op zoek bent naar een oplossing waarbij je iemand, zonder tussenpersoon, toch meer wilt binden dan zou je kunnen starten met het hebben van een stagiair of het afspreken van een oproepovereenkomst (wees hierbij wel bewust van de nieuwe wetgeving WAB).

Medewerker in dienst

Hoewel flexibel personeel voordelen kan bieden, is het voor de lange termijn in ieder geval kostentechnisch, vaak toch gunstiger om een medewerker een dienstverband aan te bieden. Ander voordeel van een medewerker een arbeidsovereenkomst aanbieden is dat je iemand daardoor een gevoel van zekerheid geeft en daarmee zorgt voor meer binding aan jouw bedrijf. Andersom biedt een medewerker met een arbeidsovereenkomst ook meer zekerheid voor jouw bedrijf. Een medewerker in dienst is kostentechnisch waarschijnlijk voordeliger dan bovenstaande alternatieven maar brengt wel hogere risico’s met zich mee (hier zal ik later in dit artikel nog op ingaan). Daarentegen wegen de voordelen wellicht tegen de nadelen op als er voor langere tijd hulp nodig is, de werkzaamheden constant zijn en de taken in te passen zijn in een concrete functie.

Risico’s, administratie en regelgeving van personeel in dienst:

  • Het is van belang zorgvuldig en kritisch te kijken of een medewerker bij je past zodat je niet iemand aanneemt die je achteraf liever ziet vertrekken. Al blijft dit gevaar natuurlijk altijd wel aanwezig.

  • Medewerkers niet kunnen betalen vanwege financiële problemen.  Wanneer dit het geval is kan je, onder voorwaarden, op grond van bedrijfseconomische redenen naar het UWV.

  • De verplichting om loon door te betalen bij ziekte, ook van een medewerker in tijdelijke dienst. Een zieke medewerker moet je twee jaar lang minimaal 70 procent van het laatstverdiende loon doorbetalen en je blijft de 10 jaar daarna ook verantwoordelijk. Dit kan een flinke kostenpost zijn, echter is het mogelijk om je hiertegen te verzekeren met een ziekteverzuimverzekering.

  • Salarisadministratie bijhouden. Je kunt een administratiekantoor tegen een redelijke vergoeding de hele salarisadministratie uit handen laten nemen. Je hoeft dan alleen nog maar urenstaten en personeelsmutaties bij te houden.

  • Regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden. Werkgevers zijn in het kader van goed arbobeleid verplicht om risico’s in hun bedrijf middels een RI&E in kaart te brengen. Kleine bedrijven met minder dan 25 werknemers hoeven dit minder uitvoerig te doen dan grote werkgevers.

Onderstaande vragen kunnen helpen een beslissing te maken voor welke optie je kiest:

  • Heb ik de ambitie om te groeien, wil ik de verantwoordelijkheden van het hebben van personeel of blijf ik liever zelfstandige zonder personeel?

  • Zijn de werkzaamheden die er liggen tijdelijk of permanent? Heb ik structureel genoeg werk voor personeel?

  • Maak ik genoeg winst om mijn medewerkers een stabiel inkomen te bieden?

  • Hoeveel tijd bespaart een medewerker mij?

  • Hoeveel tijd kost instructie en inwerken van een medewerker en heb ik deze tijd beschikbaar/ervoor over?

  • Hoeveel extra inkomsten levert iemand in dienst op? In hoeverre gaat een nieuwe medewerker bijdragen aan de omzet en winst? Je kunt hierbij proberen te berekenen hoeveel meer producten of diensten je af kunt leveren dankzij een medewerker. En weegt dit op tegen de kosten? Veel ondernemers verkijken zich op de extra kosten naast het salaris en de vakantietoeslag (directe loonkosten). Je hebt namelijk ook te maken met veel indirecte loonkosten (pensioen, reiskostenvergoeding en onkostenvergoeding) en premies zoals loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. 

  • Kan ik de taken makkelijk uitbesteden?

Conclusie

Het hangt van je wensen, voorkeuren en mogelijkheden af wat voor jou de meest gunstige vorm en voorwaarden zijn. In mijn volgende artikel zal ik wat dieper ingaan op wat je precies allemaal moet regelen als je dan toch je eerste medewerker in dienst gaat nemen. Wil je meer informatie met betrekking tot dit onderwerp of zoek je iemand om mee te denken? Neem dan contact met ons

De kracht van waardering

Ongewenst verloop in de toekomst voorkomen? Het belang van een goed uitdiensttredingsgesprek.