Everybody onboard: vier tips voor effectieve onboarding
Er worden veel artikelen gepubliceerd met lijsten van best practices op het gebied van onboarding, bijvoorbeeld door Great Place to Work. Deze artikelen zijn vaak leuk om te lezen. Ze zijn inspirerend, maar naar mijn idee gaat onboarding nog een stap verder. Niet alleen een warm welkom op de eerste werkdag of eerste werkweek, maar ervoor zorgen dat een medewerker aan boord blijft. Ook na de “wittebroodsweken”. In dit artikel geef ik vier tips over hoe ik dit aanpak.
1. Maak een employee journey map
Start met het maken van een employee journey map met de focus op onboarding. Neem bijvoorbeeld het proces van de werving, selectie, eerste werkdag, eerste werkweek, eerste maand en het eerste half jaar. Doet dit niet alleen met de HR-afdeling of met het management, maar juist samen met de medewerkers. Wat is de ervaring van medewerkers per stap? Wat doe je als werkgever al goed en waar kun je nog verbetering inzetten? Waar zitten je quick wins en welke onderdelen behoeven grotere aanpassingen? Door dit te doen kom je tot een concrete lijst met verbeteringen voor jouw volledige onboarding. Niet door best practices te kopiëren van andere organisaties, maar door te kiezen voor wat écht bij jullie organisatie past.
2. Begin direct met het voeren van ontwikkelgesprekken
Zorg dat een nieuwe medewerker direct mee wordt genomen in 1-op-1 gesprekken met de leidinggevenden. Ontwikkeling en ambitie zijn geen onderwerpen om een jaar te parkeren, zeker niet voor de generaties die momenteel toetreden op de arbeidsmarkt. Maak dit onderwerp als leidinggevende direct bespreekbaar. Wij implementeren vaak een continue gesprekscyclus waarbij al na de eerste maand ook met nieuwe medewerkers wordt gesproken over ontwikkelwensen, ambitie en geëvalueerd hoe de ervaring tot nu toe is.
3. Voer een onboarding gesprek
Voer na 3 maanden een onboarding gesprek. Bij voorkeur met iemand anders dan de directe leidinggevende. Ik doe dit bij veel bij bedrijven vanuit de HR-rol en zorg dat de terugkoppeling anoniem verloopt. Voldoet de baan aan de verwachtingen die zijn geschetst? Wat is de ervaring van de medewerker tot nu toe? Wat viel er op? Maar ook, wat viel er tegen? Doe direct iets met het resultaat en koppel dit terug aan de medewerker.
4. Zorg voor duidelijke communicatie m.b.t. de bedrijfscultuur
Zorg dat je vanaf moment 1 met duidelijke en leuke communicatie de medewerker zo goed mogelijk wegwijs maakt in het bedrijf. Wij maken voor veel organisaties een cultuurboek waarin de kernwaarden van het bedrijf terugkomen, maar ook hoe alles werkt. Naast een cultuurboek werkt het heel goed om te zorgen dat er 1 aanspreekpunt is voor de nieuwe collega die zorgt dat iemand goed land en er is bij vragen. Dit hoeft niet altijd de leidinggevende te zijn.
Door een goede onboarding voorkom je ongewenst verloop, net nadat een nieuwe medewerker is ingewerkt. Heb jij als werkgever te maken met ongewenst verloop, wil je hier meer inzicht in krijgen en de onboarding van jouw organisatie stapsgewijs verbeteren? Doreen van der Pols en ik denken graag met je mee.