Hoe zorg je dat een medewerker blij is met de arbeidsovereenkomst waarvoor getekend gaat worden?

Hoe zorg je dat een medewerker blij is met de arbeidsovereenkomst waarvoor getekend gaat worden?

Vorige maand mocht ik voor een klant van het HR Expert Bureau aan een aantal medewerkers van deze klant het volgende aanbieden:
1. Een vast contract
2. Een salarisverhoging
Je zou denken dat dit fantastisch nieuws is en dit voor mij en Sanne Quint hele leuke gesprekken zijn met blije medewerkers. Maar de praktijk was helaas anders.

Met 1 van de betreffende medewerkers had ik een afspraak om de arbeidsovereenkomst samen door te nemen. Wat een feestelijk gesprek had kunnen zijn kreeg een beetje een negatieve bijsmaak. Veranderde er iets in bovenstaande 2 punten? Nee! Maar toen de 9 tellende kantjes arbeidsovereenkomst op tafel kwam met lastige juridische tekst was de reactie van de medewerker:
'Dit voelt eerder als een wurgcontract en ziet vooral op mijn verplichtingen als medewerker. En van sommige bepalingen snap ik eerlijk gezegd niet eens wat er staat. '' Ik denk dat ik alles goed heb kunnen uitleggen en het gesprek heb kunnen ombuigen maar toch lag hier een gemiste kans. Hoe anders was het gevoel van deze medewerker geweest als er een korte, duidelijke visuele arbeidsovereenkomst was aangeboden waar niet alle nadruk ligt op de verplichtingen met daarbij behorende boetes bij niet naleving. Maar de achterliggende boodschap de boventoon had gevoerd namelijk; We zijn zo blij met jou, dat we graag met jou willen doorgaan op basis van een vast contract en daarnaast waarderen we je inzet zodanig dat we hier ook een salarisverhoging aan willen koppelen. Ik hoop dat we, ook in het MKB steeds meer visuele arbeidsovereenkomsten gaan zien waardoor de boodschap de boventoon voert en niet de vorm waarin het wordt aangeboden.
#visuelearbeidsovereenkomst #arbeidsovereenkomstnieuwestijl #mkb #motivatie #waardering #hradvies #hrexpert

Everybody onboard: vier tips voor effectieve onboarding

Everybody onboard: vier tips voor effectieve onboarding

Waarom is het waardevol leidinggevenden in een organisatie meer te leren over verzuim?

Waarom is het waardevol leidinggevenden in een organisatie meer te leren over verzuim?