Heeft de taal van de relaties zijn weg gevonden in de business?

taal_van_relaties_in_business.jpg

Twee weken geleden schreef ik over een interview met Esther Perel (bekende relatietherapeute) over de dynamiek van relaties op de werksfeer en de nieuwe reeks HOW’s Work podcasts die ze gemaakt heeft. Een paar jaar terug had ze dit idee al en begon ze met het advies geven over relaties tussen mensen in topfuncties bij bedrijven als Google X, LinkedIn en YouTube. In dit artikel heb ik een compilatie gemaakt van interessante uitspraken van Esther Perel over werk en relaties en geef ik mijn visie hierop.

De werkvloer is net als het huwelijk: we verwachten er te veel vaan - Esther Perel

In bovenstaand interview vertelt ze dat 65 % van de startups mislukt omdat het fout loopt tussen de stichters. Net als in een huwelijk komen mensen op de werkvloer pas tot het besef hoe scheef het tussen hen zit als er een serieuze crisis losbarst. Dit is verrassend omdat menselijke relaties binnen een bedrijf van doorslaggevend belang zijn voor het succes van een bedrijf.

Volgens Perel spreken we over vertrouwen, transparantie, veilig voelen en empathie wat een heel nieuw vocabularium is voor een bedrijf. Vroeger ging het alleen over presteren, competenties en realisaties. Nu worden relaties niet langer beschouwd als soft skills. Veel conflicten ontstaan uit botsende verwachtingen van mensen. Die verwachtingen, die veel te maken hebben met de persoonlijke geschiedenis van elk van ons, bepalen hoe we communiceren en hoe we omgaan met conflicten.

Mogelijke vragen uit dagelijkse therapie die je volgens Perel kan overzetten naar de werkvloer

Welk soort communicatie willen we? Wie neemt verantwoordelijkheid voor wat? Hoe trouw ben je? Wie mag wat doen? Hoe definiëren we problemen? Welk soort oplossingen willen we? De rol van een Chief Relations Officer of in veel gevallen een HR-manager wordt steeds belangrijker om dit soort vragen tot de werkvloer terug te brengen. Net als de evolutie van onze liefdesrelaties zie je dit ook op het werk. Vroeger zochten we ander werk omdat de fabriek sloot. Nu veranderen we van werk omdat we vinden niet snel genoeg promotie te krijgen. We werken niet langer om ons werk te doen, maar om voldoening te vinden.

Ze stelt dat je als goede manager ook verantwoordelijk bent voor het geluk of het welzijn van je medewerkers

Zo zegt ze dat als je je goede mensen wil houden, je wel zal moeten. Binnen vijf of zes jaar is 90 procent van de medewerkers een millennial. Die wil aandacht krijgen en zich goed voelen. Dat komt volgens Perel door onze opvoeding, die zich afzette tegen die van onze ouders: gezag en frustratie vonden wij niet meer belangrijk als drijvende krachten om een kind groot te brengen. We legden de nadruk op warmte en zelfvertrouwen.

CEO’s uit die babyboomgeneratie worstelen daarmee. Zij vinden hun nieuwe werknemers verwende rotjongens. ‘Je wil al een promotie terwijl je hier pas zes maanden werkt? Je hebt nog niets bewezen, kleuter. Ik heb tien jaar moeten ploeteren voor ik een trapje hoger kon klimmen.’ Maar die kinderen zijn zelf zo opgevoed door de babyboomgeneratie.

Dat is een strategische manier van denken. Wie heeft invloed op wie en hoe kan ik dat gebruiken om iets te verwezenlijken? Hoe zeg je aan iemand iets op een manier dat het echt doordringt? Als iemand te zeker is van zijn benadering, verandert hij nooit van gedacht. Daarom is onzekerheid het fundament van verandering. Je moet dus iets kunnen losmaken als je een gesprek voert.

Vroeger was werk gewoon iets wat je deed, niet iets wat je was. 

Perel denkt dat het woord diversiteit breder gaat dan werken met verschillende culturen, rassen of geslachten. Wat je ook nodig hebt, zijn verschillende manieren van denken. Als iedereen volgens hetzelfde patroon begint te denken, verlies je de creativiteit en scherpte die nodig is. Omdat we allemaal leven met een ‘confirmation bias’ gaan we constant op zoek naar bevestiging van wat we al denken. En we kijken naast alles dat onze veronderstellingen tegenspreekt. Zo word je denkwereld steeds smaller. Mensen hoefden niet te weten wat je deed in het leven om met jou een band op te bouwen. Nu is het werk wel veel centraler geworden in ons leven, en sommigen weten niet hoe ze daarmee moeten omgaan. Ze moeten nu waarde zoeken in hun werk. Werk was iets wat je deed, niet iets wat je was. Vandaag moet je werk betekenis geven aan je leven, iets wat je vroeger in andere structuren vond.

Vandaag is het omgekeerd en liggen alle grote beslissingen in jouw handen. Ook over je werk. Is mijn werkgever goed? Verdien ik genoeg? Zou ik elders beter werk kunne krijgen ? Of zal ik hier nog even blijven werken? En zo ja, hoelang? Ben ik ambitieus genoeg als ik niet blijf? Dat zijn fundamentele vragen zonder dat er nog een structuur bestaat die je helpt ze te beantwoorden.

Net zoals we te veel van het huwelijk verwachten, willen we te veel uit ons werk halen volgens Perel

Iedereen wil alles in een relatie: geborgenheid, vlotte gesprekken en transparantie. Terwijl die zaken niet noodzakelijk samengaan. We wenden ons tot één persoon voor de beschermende en emotionele banden die eerder door meerdere sociale netwerken werden verzorgd. Met het werk is dat net hetzelfde. Daarom geeft onze drang om telkens van bedrijf te wisselen een vals gevoel van vrijheid.

We zijn de hele tijd aan het twijfelen. Voor 1920 bestond het concept niet dat je als individu kon falen. Vandaag moet je alles steeds beter doen. Het is nooit genoeg! Dat is een van de drijvende krachten die de moderne mens ongelukkig maken. Daarmee kan je zowel het onbehagen in onze moderne relaties als het hoge aantal burn-outs verklaren. Je mag gerust hoge verwachtingen hebben in het leven, maar leg ze niet in de handen van één persoon. Of van één werkgever. Omring je met vrienden, met collega’s, met mentoren. En zorg dat je stopt met de visie dat meer of anders altijd beter is.

Conclusie: Dit artikel is een compilatie geworden van uitspraken van Esther Perel over werk en relaties die mij erg aanspraken en je aan het denken zetten. Wil je meer weten/lezen van Esther Perel neem dan een kijkje op haar site. Wil je sparren over de dynamiek op de werkvloer en de rol van HR hierin? Neem dan gerust contact met ons

 

Waar noteer ik de werkgevers "regeltjes"​ van mijn organisatie? in een cultuurboek!

Het bestuderen van dynamiek op de werkvloer