Het bestuderen van dynamiek op de werkvloer

doreen_van_der_pols_hr.jpg

Vanavond geeft relatietherapeut Esther Perel een seminar via The School of Life over "Een nieuwe verbinding"; hoe blijf je in deze tijd verbonden met partners, vrienden en collega's. Dat deed me denken aan een interessant interview met haar in De Tijd. In dit artikel geef ik mijn visie op verbinden en dynamiek op de werkvloer, geïnspireerd door Esther Perel.

Ze heeft een goedlopende praktijk in New York, schrijft boekenscoort wereldwijd met haar podcast over liefdeskoppel en is een geliefde public speaker. Ik vind het een ontzettende inspirerende vrouw en luister graag naar haar. Sinds kort heeft ze ook een reeks over conflicten op de werkvloer (How’s work). In eerste instantie zou je denken dat relatietherapie en de dynamiek op de werkvloer twee heel verschillende invalshoeken behoeven maar de parallellen tussen de twee blijken groot. Uit het interview blijkt dat wanneer je een goed begrip hebt van een relationeel systeem, wat iets tot een goede of slechte relatie maakt, dat je deze kennis ook kan toepassen op hoe we met elkaar omgaan op de werkvloer.

Belangrijk hierbij is dat de betekenis van ons werk radicaal is veranderd. We doen al lang geen lopende band werk meer waar enkel voor het geld wordt gewerkt. We brengen relatief veel tijd door op ons werk en zien daarbij onze collega’s over het algemeen meer dan onze partner, vrienden en familie. Via ons werk hopen we onszelf te kunnen verwezenlijken, we zien ons werk als onze identiteit. Het werk moet leuk, uitdagend en zinvol zijn. Het werk is het centrum van je leven.

Interessant aan How’s Work en het bestuderen van de dynamiek op de werkvloer is dat je kan analyseren hoe medewerkers praten, welke machtsstrijd op de achtergrond woedt en hoe mensen omgaan met trouw en verraad. Als je dit interview leest dan zou het voor elk bedrijf, zeker voor de wat grotere bedrijven, goed zijn om een soort huispsycholoog te kunnen inschakelen om je medewerkers te kunnen begeleiden om de complexiteit van deze relaties goed in kaart te brengen. Dit zal volgens Esther Perel, en ik geloof hier ook echt in, ertoe leiden dat medewerkers minder snel vertrekken en beter presteren. In deze tijd verwachten we dit soort skills van een goede manager. In de praktijk zien we alleen vaak dat managers zijn door gegroeid omdat ze inhoudelijk erg goed zijn in wat ze doen, maar de keerzijde hiervan is dat de soft skills die een goede manager ook moet beheersen daardoor vaak ontbreken.

Ik zie ook steeds meer vraag naar coachingstrajecten vanuit medewerkers. In de huidige tijd zijn managers steeds meer verantwoordelijk voor het welzijn van de medewerkers. Misschien nog wel meer in deze crisistijd. Dit is vaak al het geval bij de kleinere bedrijven maar wordt vaak ondergesneeuwd bij de grote bedrijven omdat dan de persoonlijke band mist en er soms vergeten wordt dat het over mensen gaat. Naast het welzijn is het ook erg belangrijk om de persoonlijke ontwikkeling vanuit het bedrijf te stimuleren. Esther Perel geeft dan ook aan dat wanneer je in deze economie wilt overleven als bedrijf, je eigenlijk geen keuze hebt. Terwijl werk nooit zo belangrijk is geweest in het leven van een jonge medewerker, is het ook nog nooit zo optioneel geweest. De jongere generaties zijn zo weg, op zoek naar een andere uitdaging.

Wil je meer weten over de dynamiek op de werkvloer, wil je medewerkers binden aan je organisatie en ongewenst verloop en verzuim voorkomen? Neem dan gerust contact met ons

Heeft de taal van de relaties zijn weg gevonden in de business?

Onboarding in coronatijd; hoe geef je nieuwe medewerkers alsnog een warm welkom?