Onboarding in coronatijd; hoe geef je nieuwe medewerkers alsnog een warm welkom?

Gedurende de coronacrisis zijn er medewerkers die nieuw starten bij een organisatie. Dit vereist een andere vorm van onboarding, nieuwe creatieve oplossingen en meer dan eens een kritische blik op het aantal contactmomenten met een nieuwe medewerker. Hoe zorg je dat een medewerker vol enthousiasme start en onboard blijft in tijden van crisis? In dit artikel deel ik praktische tips welke ik momenteel toepas bij klanten om de onboarding tijdens corona optimaal te houden.

onboarding_corona_tijden.jpg

Tip 1 Start al voor de eerste werkdag

In onzekere tijden is er behoefte aan meer communicatie en heldere informatie. Dit geldt voor alle medewerkers. Neem een nieuwe medewerker al voor de eerste werkdag hierin mee, door eerder dan normaal toegang te verschaffen tot intranet en mailings van MT/directie. Dus start hier niet mee op de eerste werkdag, maar al een maand eerder, zo leert iemand de organisatie al kennen en weet de nieuwe medewerker hoe er wordt omgegaan met communicatie in crisistijd.

Tip 2 Stuur een welkomstpakket en presentje naar het huisadres van de medewerker

Een week voor de start een nieuwe medewerker warm maken dat het nu echt gaat beginnen is attent en zorgt voor het gevoel van een warm welkom.

Tip 3 De eerste werkdag

Neem de tijd, niet een korte digitale bespreking van 30 minuten, maar neem de medewerker digitaal stap voor stap mee, hoe je normaal gesproken ook de begeleiding van een eerste werkdag op je zou nemen. Laat iemand kennis maken in verschillende digitale 1 op 1 besprekingen met naaste collega's. Zorg voor een duidelijke planning en dat iedereen echt beschikbaar en aanwezig is op de geplande momenten.

Tip 4 Verras

Dit zeggen we bij reguliere onboarding, doe iets verrassends in de eerste werkweek, doe dit ook nu, maar dan digitaal. Van een leuke vlog/video van collega's, tot een thuispubquiz met collega's om de week af te sluiten. Zorg voor een fun factor ook in crisistijd.

Tip 5 Evalueer 

Na de eerste dag, na de eerste week, na de eerste maand. Hoe gaat het? Wat is er positief opgevallen bij de nieuwe medewerker? Wat viel er tegen en hoe kun je dit samen verbeteren.

De rode draad van deze tips is de (digitale) aanwezigheid en aandacht van collega's en/of een leidinggevende welke leidend is bij een goede onboarding. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons

Het bestuderen van dynamiek op de werkvloer

Hoe implementeer je een nieuwe vorm van beoordelen en ontwikkelen in jouw organisatie?