Hoe implementeer je een nieuwe vorm van beoordelen en ontwikkelen in jouw organisatie?

De afgelopen weken heb ik voor verschillende werkgevers gewerkt aan projecten om Het Nieuwe Beoordelen & Belonen te implementeren. In mijn Linkedin posts deelde ik al verschillende tips over hoe je het nieuwe beoordelen en ontwikkelen kunt implementeren in je organisatie. Zelf volgde ik verschillende seminars hierover van o.a. Kilian Wawoe, las zijn boeken over performance management nieuwe stijl en veel gerelateerde artikelen. Vastgesteld wordt dat beoordelen en ontwikkelen volgens de oude norm niet meer van deze tijd is en absoluut niet zorgt voor intrinsieke motivatie.

Vraag blijft hoe moet het dan wel en hoe pak je dit aan in jouw organisatie? In dit artikel zet ik mijn 3 praktische tips op een rij welke belangrijk zijn om mee te nemen wanneer je aan de slag gaat met de implementatie van het nieuwe beoordelen en ontwikkelen.

Tip 1

Het implementeren van het nieuwe beoordelen en ontwikkelen is geen kant en klaar stappenplan. Onderzoek via een survey of focusgroep waar de wens van medewerkers en MT liggen. Vanuit deze eerste stap kom je met elkaar tot een concept passend bij de organisatie, wat in een volgende fase de implementatie veel passender en makkelijker maakt.

sanne_quint_hr_expert.png

Tip 2 

Maak een splitsing tussen beoordelen en belonen. Doreen van der Pols en ik zijn groot voorstander van het implementeren van een eerlijk passend beloningssysteem, waarbij er geen valse verwachtingen zijn en transparantie is naar de medewerkers toe. Voordeel voor de werkgever is dat medewerkers al weten waar ze aan toe zijn, er geen gedoe en demotivatie achteraf ontstaat en je een eenduidige calculatie kunt maken voor de begroting. Voordeel voor de werknemer is geen teleurstelling en geen valse verwachtingen en bij een goed systeem een blijvende intrinsieke motivatie.

Tip 3 

Maak een stakeholder analyse en neem deze stakeholders mee in de brainstorm en testfase. Zo zorg je dat het nieuwe systeem past binnen de applicatie mogelijkheden van de organisatie, voldoet aan de veiligheidseisen, maar ook past bij bijvoorbeeld gestelde kwaliteitseisen. Daarnaast maak je er zo geen “HR feestje” van maar zorg je betrokkenheid van verschillende afdelingen en kom je tot een systeem wat past bij de kwaliteitseisen en desbetreffende CAO.

Naast deze 3 tips een vierde tip, gericht op de pandemie waar we nu allemaal door geraakt worden. Juist nu kan een nieuwe vorm van beoordelen ontwikkelen met een continue gesprekscyclus veel toevoegen. Het lijkt misschien iets minder persoonlijk communiceren via Microsoft Teams of Zoom, maar liever zo dan geen 1 op 1 aandacht geven aan jouw team. Stel vragen over hoe het gaat met de werk/privé balans, motivatie nu er geen persoonlijk contact is met collega's en uitdaging vanuit huis.

Wil jouw organisatie aan de slag met het nieuwe beoordelen en ontwikkelen? Ook op afstand kunnen we aan de slag met de project implementatie. Neem dan gerust contact met ons

Artikelen

Onboarding in coronatijd; hoe geef je nieuwe medewerkers alsnog een warm welkom?

Persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers? Juist nu!