Wat kun je aan de werkgeverskant doen voor medewerkers met psychische klachten en hoe geef je de ruimte aan de medewerker om hier toch open over te durven zijn?

Wat kun je aan de werkgeverskant doen voor medewerkers met psychische klachten en hoe geef je de ruimte aan de medewerker om hier toch open over te durven zijn?

Het is deze week de Week van het Werkgeluk. Alhoewel ik genoeg tips heb over gelukkig werken en een prachtige medewerkersbeleving, heeft deze post toch een andere insteek. Want wat doe je als werkgever wanneer jouw medewerkers zich helemaal niet of tijdelijk minder gelukkig voelen? De mooie documentaire van Hanna Verboom "Uit de Schaduw" zette ook mij aan het denken.

Wat kun je aan de werkgeverskant doen voor medewerkers met psychische klachten en hoe geef je de ruimte aan de medewerker om hier toch open over te durven zijn ondanks het taboe wat er vaak nog omheen hangt?
1. Is er sprake van een afrekencultuur of een bespreekcultuur? Zorg voor dat laatste door veilige continue gesprekken te introduceren tussen medewerker en leidinggevende. Dit is waardevol voor iedereen. Door in deze gesprekken goede vragen te stellen en echt interesse te tonen in hoe het met de medewerker gaat, geef je ruimte. Één van de redenen waarom wij belonen altijd loskoppelen van deze gesprekken is het gevoel van veiligheid wat nodig is om echte diepgang te krijgen in deze gesprekken.
2. Stelt iemand zich kwetsbaar op en durft de medewerker zijn of haar verhaal te delen? Kijk niet alleen naar de mogelijke belemmeringen of beperkingen die dit met zich mee brengt, maar juist ook hoe iemand in zijn of haar kracht kan staan bij jou als werkgever. Een mooi voorbeeld is de man met autisme die vorige jaar bij een klant van mij solliciteerde en zo ontzettend op zijn plek bleek te zijn, niet in de functie waarvoor hij solliciteerde wel in een andere functie waar we toe kwamen door een open gesprek over zijn autisme.
3. Stel je open als werkgever en ja dat is spannend. Want je bent bang voor lang verzuim en alle kosten die dat met zich meebrengt. Toch is echt het advies, plak niet te snel een sticker op iemand en zie de kracht van wat iemand heeft meegemaakt en welke sterke punten er zijn om in te zetten bij de organisatie. Eerder werd ik hierover geïnterviewd door Jolan Douwes voor Villamedia Uitgeverij B.V. en adviseerde toen al om het wel te delen in een sollicitatiegesprek wanneer je bijvoorbeeld ooit een burn-out hebt gehad, niet de populaire mening merkte ik toen al, maar wel een mening die ik uitdraag wanneer ik zelf in gesprek ga met sollicitanten: https://lnkd.in/e_jAqBy
4. Naast een veilige cultuur intern hebben Doreen van der Pols en ik als extern adviseur ook veel gesprekken met medewerkers met psychische klachten. Vaak spreken we medewerkers die zich behoorlijk verloren en hopeloos voelen en zelf niet weten waar ze moeten beginnen met zoeken. Interventies helpen echt niet altijd, maar in sommige gevallen wel. Door als werkgever een goede providerboog op te bouwen en medewerkers ook hulp te bieden wanneer het niet goed met ze gaat laat je zien dat je echt geeft om de mensen die voor jou werken.
HR Expert Bureau #medewerkers #werkgever #hradvies #duurzameinzetbaarheid #psychischeklachten

Waarom is het waardevol leidinggevenden in een organisatie meer te leren over verzuim?

Waarom is het waardevol leidinggevenden in een organisatie meer te leren over verzuim?

Moet er in je arbeidsovereenkomst expliciet een clausule m.b.t. geheimhouding staan?

Moet er in je arbeidsovereenkomst expliciet een clausule m.b.t. geheimhouding staan?