Bij veel MKB organisaties waar ik kom gaat de werving en selectie nog handmatig. Sollicitanten kunnen via een mailadres reageren en vervolgens houdt de office manager/directeur of leidinggevende in een excel bij wie er gereageerd hebben en stuurt iedereen handmatig een reactie. Zonde wat dit kan heel makkelijk geautomatiseerd worden. In dit artikel beschrijf ik hoe je dit kunt doen en wat naar mijn idee de voordelen hiervan zijn.
Hoe kun je automatiseren? Er zijn verschillende platforms waarbij je heel makkelijk een “werken bij” pagina kunt maken. Zelf werk ik graag met homerun voor het MKB omdat het zeer betaalbaar is (19 euro per vacature per maand), goed werkt en gebruiksvriendelijk is Homerun.
Op de “werken bij” pagina verschijnt voor de sollicitant informatie over de organisatie, je kunt er foto’s bij plaatsen en alle vacatures staan centraal op deze pagina genoemd. De kandidaat solliciteert vanaf nu dan ook via deze pagina. Geen onnodig doorklikken en alle informatie centraal.
Hoe werkt het en wat zijn de voordelen? Automatisch komen zo alle sollicitaties binnen via het platform. Dit zorgt voor overzicht voor de werkgever, maar ook dat elke sollicitant een ontvangstbevestiging krijgt. Dit werkt geautomatiseerd en zorgt weer voor een handeling minder wanneer je dit zelf bij moet houden. Groot voordeel vind ik dat je niemand per ongeluk vergeet, een goed overzicht hebt van alle kandidaten en dat alle persoonlijke informatie AVG proof niet in je mailbox staat maar in 1 systeem.
Alle communicatie kun je via het platform laten verlopen waardoor alles centraal staat, leidinggevenden naar elkaar kunnen reageren en je bij kunt houden in welke fase de sollicitant zich bevindt. Dit levert het voordeel op dat je professioneler communiceert met de sollicitant omdat je altijd weet wat de status is. Daarnaast levert het je als MKB organisatie enorm veel tijd op wanneer je af stapt van al deze handmatige stappen.
Een laatste voordeel, maar zeker niet onbelangrijk, is hoe je het platform aan de voorkant in kunt zetten voor employer branding. Je bouwt de werken bij pagina niet alleen om te automatiseren, maar ook om te laten zien hoe leuk jij bent als werkgever en het makkelijk te maken om te solliciteren. Veel platforms bieden echt de ruimte voor jouw werkgeversverhaal, filmpjes en foto’s.
Afsluitend: Wil jij ook tijd besparen op het proces van werving en selectie in jouw MKB organisatie, meer overzicht en professioneler communiceren met jouw kandidaten? Ik help je graag met het implementeren van een werken bij pagina of platform. Neem contact op via www.hrexpertbureau.nl/contact
Nieuwsgierig naar werken bij pagina’s waaraan ik heb meegewerkt?
https://thuismakers.homerun.co/
en